Çalışanlarınızı Ödüllendirip Yatırımınızdan Dönüş Almanın 4 Yolu

Herkes takdir edilmek ister. Pek çok şirket bu duyguyu tattırmayı amaçlar – özellikle de tatil sezonunun ve yıl sonunun yaklaştığı şu son dönemlerde. Bu yüzden de pek çok şirket takımlarını canlandırmak için ödül ve hediye konseptlerini kullanmakta.

Gerçekte ise bu tür ödüllendirme programları aslında çalışanları demotive ediyor. Harvard’da yapılan bir araştırma bunu kanıtlar nitelikte.

Araştırma iki değerli çalışan grubuna odaklanmış: En verimliler ve en dakikler. Çalışma boyunca bir iş ödülü verilen her iki grupta da yüzde 6 ila yüzde 8 arasında verimlilik azalması gözlemlenmiş.

Bu ne demek oluyor? Güçlü çalışma etiği olan insanların zamanında işe gelmeleri için ödüle ihtiyacı olmuyor. Daha az verimli çalışanlara daha dakik olmaları için hediye vermek de iyi performans gösteren çalışanları değersiz hissettirebilir ve şirkete olan sadakatlerini azaltabilir.

Bu şekilde kullanıldığında ödüller, kişisellikten çıkıyor. Hediye kartı ise özellikle kişisellikten uzak olan ve belki de dünyadaki en samimiyetsiz ödüllerden biri. Çoğu zaman hediyeyi alan kişiye hiçbir anlam ifade etmiyor ve kişinin belki de sevmediği bir restoran veya mağazada alışveriş hakkı tanıyor.

Bununla birlikte hediyeler, bir rekabet ortamında ödül olarak verildiğinde pek de anlamlı olmazlar. Bir işletme ortamında hediyeler, takdir görmeyi hak eden insanlara verilen, sürpriz hediyeler olmalı. Bu nedenle de hediye ve ödüller, teşvik (incentive) olarak kullanılmak yerine sürpriz ve mutluluk elementi olarak kullanılmalı. Ödüller oldukça motive edici ve ilham verici araçlar olabilir – ancak bunun için doğru zamanda ve doğru şekilde verilmeleri gerekir.

Sürpriz konseptinden gidin. Çalışanlarınıza en çok hakettikleri ve en az bekledikleri anlarda hediye verin. Çalışmalarının farkediliyor olması onları daha da iyi olmaya itecektir.

Alışılmışın dışında ödüller seçin. Ev temizliği, çalışanların stresini azaltan ve onlara aile ve arkadaşlarıyla daha fazla vakit geçirmeye olanak sağlayan en yaratıcı ödüllerden bir tanesi. Bu tip yaratıcı ve faydalı ödüller sayesinde çalışanlar, şirkete olan bağlılıklarını koruyor ve insan gibi muamele gördükleri için daha yüksek maaşlı bir iş teklifi geldiğinde bile işten ayrılmamayı tercih edebiliyrolar. En önemlisi de çalışanlar, şirket ile aralarında kurdukları karşılıklı saygı ilişkisini korumak adına işe motive bir şekilde geliyorlar ve verimlilikleri artıyor.

Çalışan ilişkisine uygun hediyeler seçin. Eğer çalışanınız yılda 50.000 dolar kazanıyorsa, onu üç dolarlık promosyon ürünleri hediye ederek rencide etmeyin. Seçtiğiniz hediyenin, kişinin şirketteki pozisyonu ile orantılı ve parelel olduğundan emi olun. Bir CFO’ya verilen hediye, bir pazarlama stajyerine verilen hediye ile aynı olmamalı.

Kişisel bir not ekleyin. Her hediyede çalışanın yöneticisinden ya da şirketin CEO’sundan, elle yazılmış bir not bulunmalı. Bu, özellikle birden fazla kişi aynı tür hediyeyi alacaksa geçerli. Basit bir not, çalışanları bir birey olarak gördüğünüzü tescil ederek çalışan-işveren ilişkisini sağlamlaştırır. İnsanlara şirkete bulundukları belli başlı katkılar için teşekkür etmek, çalışanlarda daha fazla motivasyon ve sorumluluk alma hissi yaratır.

Genel olarak ödüllendirme programları, çalışanları motive etme ve takdir etme konusunda oldukça etkili araçlardır. Onları birer teşvik unusu olarak değil, düşünceli ve anlamlı birer simge olarak kullanarak çalışanlarınızın size olan bağlılığını ve işlerine olan motivasyonunu katlayabilirsiniz.

Kaynak: Entrepreneur

Etiketler