Ekiplerin Liderlerinden Beklediği 10 Basit Şey

“İlk kez lider olduğum zamanı hatırlıyorum. Ekibimi toplantıya çağırıp ‘İşte sizden beklediklerim.’ dedim. Bitirdiğimde sormak istedikleri bir şey olup olmadığını sordum. Ekipten birisi elini kaldırdı ve ‘Bizim sizden neler beklediğimizi biliyor musunuz?’ diye sordu. Bu benim lider olarak ilk rolüm olduğu için soruya çok şaşırdım ve dürüst olmak gerekirse cevabı bilmiyordum. Çünkü liderliği hep sadece liderin bakış açısından düşünüyordum. Onların bakış açısını ve benden bekleneni anlamak daha iyi bir lider olmamı sağladı.”

Bu sözlerle yazısına başlayan kurucu ve CEO Gordon Tredgold, ekiplerin liderlerinden beklediği 10 şeyi sıralıyor.

Netlik 

Hedeflerin ve amaçların net olması başarı için olmazsa olmazdır. Bu, ekibin önemli olana odaklanmalarını sağlayarak etkinliklerini arttırır ve ilerlemelerine yardımcı olur. Ekipler liderlerinden ille de yolu kesin olarak bilmelerini beklemezler ancak yolu net bir şekilde tarif edebilmelerini beklerler.

Fırsat 

Liderler yönettikleri kişilerin gelişiminden sorumludur ve buna olanak sağlamanın en iyi yolu, onlara zorlu fırsatlar tanıyıp gelişmelerine yardımcı olmaktır.

Dahiliyet 

Ekipler sadece talimatları yerine getirmek istemezler; planları oluştururken dahil olmak ve bir şeyler katabilmek isterler. Bu, lider olarak bütün işi ekibinize bırakmanız anlamına gelmiyor ancak önerilerine kulak vermek, onların bağlılık ve özverilerini arttırmaya yardımcı olacaktır.

Sözünü tutmak 

Güven, liderliğin anahtar unsurudur ve güven oluşturmanın en kolay yolu, verdiğiniz sözleri tutmaktır. Sözlerini tutmak konusunda başarısız olan liderler, kısa sürede ekiplerinin sadakatini ve desteğini kaybederler.

Tutarlılık 

Tutarlılığın iki tarafı vardır. Bir taraftan insanlar herkese eşit şekilde davranılmasını beklerler. Diğer taraftan tutarlı davranılmasını, dün başarılı oldukları işin bugün de başarılı olarak algılanmasını beklerler. Ekiplerine davranış şekilleri ve tepkilerinde tutarsız olan liderler, gerginlik ve stres yaratır. Bu da performansı düşürür.

Saygı 

Birçok liderin kendilerine karşı saygısızlıktan şikayet edip ekiplerine saygı göstermemeleri beni her zaman hayrete düşürüyor.

Ekiplerimize saygı göstermek bize hiçbir şey kaybettirmez ancak geri dönüşü muazzam olabilir. Saygınızı göstermenin en basit yolu, ekibinizi dinlemek, ne düşündüklerini sormak ve katkılarını istemek.

Dürüstlük 

Zaman zaman belli şeyleri ekibinizle paylaşamayabilirsiniz ancak bu yalan söylemek zorunda olduğunuz anlamına gelmiyor. Yalan söylemeniz aranızdaki güven ve saygıyı öldürür, onların ilerlemenizden şüphe etmesine yol açar. Ekipler, bazı zamanlar bir şey söyleyemeyeceğinizi anlarlar. En iyi patronlarımdan bir tanesi, “Üzgünüm, ancak buna cevap verme yetkim yok.” derdi. Bu cevap hoşuma gitmese de, yalan söylemediği için saygı duyardım.

Övgü 

Övgü, insanın en temel ihtiyaçlarından bir tanesidir. İnsanlar bir şeyde başarılı olduklarında, patronlarından övgü beklerler. Çok abartılı olması gerekmiyor; basit bir “teşekkürler” veya “iyi işti, tebrikler” yeterli olacaktır. Övgü, bir liderin en güçlü araçlarından bir tanesidir ancak övgüyü tutumlu kullanmalısınız.

Zamanlı ve yapıcı geri dönüş 

Hepimiz hata yaparız ancak eleştiri nadiren hatamızı düzeltir. Ekiplerin istediği, geri dönüşün (feedback) zamanlı ve yapıcı olmasıdır. Eğer sonuç istediğiniz gibi değilse, onlara söyleyin ancak bir dahaki sefere aynı hatalardan kaçınmalarını istiyorsanız bunu, onların bir şeyler öğrenebileceği şekilde yapın.

Ekibin arkasında durmak 

Birçok lider, işler kötüye gittiğinde ekibini satar. Ancak bir lider olarak işler kötüye gittiğinde hala ekibin bir parçasısınız, kendinizi başarısızlıktan ayıramazsanız. Bu, elinizi kaldırıp “Benim hatam” diyeceğiniz anlamına gelmiyor ancak ekibinizi savunmalı ve onları eleştirilerden korumalısınız. Bunu yapan liderler, işler kötüye gittiğinde ekibinin yanında olduğunu görecekler. Buna karşın bunu yapmadığınızda, başarısızlıkla tek başınıza mücadele etmek zorunda kalacaksınız.

Sürekli ekibini satan bir patronum vardı. Bir kriz yaşadı; durumu ve itibarını kurtarmak için hafta sonu çalışacak kişilere ihtiyaç duydu. Ancak kimse gönüllü olmadı. Ekibinizin desteğini istiyorsanız, onları desteklemelisiniz.

Bu 10 beklentiyi karşılayan liderler; sadık, özverili, sırtını dayayabilecekleri, bağlı ve başarılı olmak için ellerinden geleni yapan bir ekip kurabilirler.

Etiketler